Energiforbruk

Grupper: 
  • Varebil
Kategori: 
  • Energiforbruk
  • Miljø
  • Transport

Avansert

Krav- og kriterietyper: 
  • Tildelingskriterier

Hovedformål: 

Dette kriteriet premierer kjøretøy med lavt energiforbruk og dermed et lavere drivstofforbruk. Samtidig motiverer det til innovasjon av mer energieffektive kjøretøy.

Hovedformålet med miljøkriteriet er å premiere kjøretøy med lavt energiforbruk.

Kravformulering: 

Tilbudte varebiler gis poeng etter en skala fra 0 – 10 der 10 poeng er best og gis til tilbudet med lavest energiforbruk. 

Vurderingen baseres på følgende elementer:

  • Energiforbruk (elbiler)
  • Drivstoffets energiinnhold (hydrogen-, diesel-, bensin-, biogassbiler)

Dokumentasjon av kravet: 

Energiforbruk vil bli vurdert basert på informasjonen som ligger i Statens vegvesens «Nybilvelger».

Informasjon om kravet: 

Dette tildelingskriteriet bør brukes i kombinasjon med krav til CO2- eller NOx-utslipp. Slik forsikrer du at tilbudene møter en minimumsstandard.

Tildelingskriteriet for energiforbruk fungerer som en metode for å premiere tilbud med lavere utslipp. De tilbudte personbilene vil bli vektet i forhold til tilbudt volum.

Beregningsmetode:

Energiforbruk (kWh/100km):   

  • Elbil = energiforbruk
  • Hydrogenbil = hydrogenforbruk *drivstoffets energiinnhold
  • Ladbare hybridbiler = drivstofforbruk *drivstoffets energiinnhold + energiforbruk (el)
  • Fossildrevne biler = drivstofforbruk * drivstoffets energiinnhold

Drivstoffets energiinnhold:

  • Hydrogen: 3,5 kWh/m3 eller 39,7 kWh/kg
  • Diesel: 10,8 kWh/l eller 12,5 kWh/kg
  • Bensin: 8,8 kWh/l eller 12 kWh/kg
  • Naturgass: 10,3 kWh/m3 eller 13,0 kWh/kg

Eksempel

Behov: 7 nullutslippsbiler + 3 biler med firehjulstrekk

  • Tilbud A: 7 elbiler + 1 bensinbil + 2 dieselbiler
  • Tilbud B: 7 elbiler + 3 dieselbiler

Energiforbruk :

  • Tilbud A: 7*1,7 + 1*5,54 + 2 * 5,94 = 29,32
  • Tilbud B: 7*1,7 + 3*5,94 = 28,67

Resultat:

  • Tilbud B oppnår 10 poeng.

Husk at krav og kriterier må følges opp. Veiledning finner du på Difis hjemmesider under "Kontraktsoppfølging".

Spydspiss

Krav- og kriterietyper: 
  • Tildelingskriterier

Hovedformål: 

Dette kriteriet premierer kjøretøy med lavt energiforbruk og dermed et lavere drivstofforbruk. Samtidig motiverer det til innovasjon av mer energieffektive kjøretøy.

Hovedformålet med miljøkriteriet er å premiere kjøretøy med lavt energiforbruk.

Kravformulering: 

Tilbudte varebiler gis poeng etter en skala fra 0 – 10 der 10 poeng er best og gis til tilbudet med lavest energiforbruk. 

Vurderingen baseres på følgende elementer:

  • Energiforbruk (elbiler)
  • Drivstoffets energiinnhold (hydrogen-, diesel-, bensin-, biogassbiler)

Dokumentasjon av kravet: 

Energiforbruk vil bli vurdert basert på informasjonen som ligger i Statens vegvesens «Nybilvelger».

Informasjon om kravet: 

Dette tildelingskriteriet bør brukes i kombinasjon med krav til CO2- eller NOx-utslipp. Slik forsikrer du at tilbudene møter en minimumsstandard.

Tildelingskriteriet for energiforbruk fungerer som en metode for å premiere tilbud med lavere utslipp. De tilbudte personbilene vil bli vektet i forhold til tilbudt volum.

Beregningsmetode:

Energiforbruk (kWh/100km):

  • Elbil = energiforbruk
  • Hydrogenbil = hydrogenforbruk *drivstoffets energiinnhold
  • Ladbare hybridbiler = drivstofforbruk *drivstoffets energiinnhold + energiforbruk (el)
  • Fossildrevne biler = drivstofforbruk * drivstoffets energiinnhold

Drivstoffets energiinnhold: 

  • Hydrogen: 3,5 kWh/m3 eller 39,7 kWh/kg. 
  • Diesel: 10,8 kWh/l eller 12,5 kWh/kg.
  • Bensin: 8,8 kWh/l eller 12 kWh/kg.
  • Naturgass: 10,3 kWh/m3 eller 13,0 kWh/kg. 

Eksempel

Behov: 7 nullutslippsbiler + 3 biler med firehjulstrekk

  • Tilbud A: 7 elbiler + 1 bensinbil + 2 dieselbiler
  • Tilbud B: 7 elbiler + 3 dieselbiler

Energiforbruk :

  • Tilbud A: 7*1,7 + 1*5,54 + 2 * 5,94 = 29,32
  • Tilbud B: 7*1,7 + 3*5,94 = 28,67

Resultat:

  • Tilbud B oppnår 10 poeng.

Husk at krav og kriterier må følges opp. Veiledning finner du på Difis hjemmesider under "Kontraktsoppfølging".

Relaterte lenker: 

Publisert: 16. Feb 2018, Sist endret: 26. sep 2018