Utslipp fra kjøretøy
- Kjøretøy
- Motorteknologi og drivstoff
Basis
- Teknisk spesifikasjon (Kravspesifikasjon)
Hovedformål:
Hovedformålet er å redusere luftforurensing fra kjøretøy.
Kravformulering:
Kjøretøy skal tilfredsstille Euro VI standard.
Euro-krav regulerer utslipp av primært NOx og partikler, og kjøretøy med nullutslippsteknologi tilfredsstiller med andre ord også Euro-kravet.
Dokumentasjon av kravet:
Egenerklæring som bekrefter at kjøretøy tilfredsstiller Euro VI standard.
Informasjon om kravet:
Ved å vise til en teknologinøytral standard, som Euro-standarden, stiller man krav til hvor mye luftforurensing man maksimum tillater, samtidig som man åpner for flere løsningsalternativer.
Tunge kjøretøy som er førstegangsregistrert i Norge etter 31. desember 2013 må tilfredsstille Euro VI-standarden. Ved kjøp av nye kjøretøy vil dette kravet derfor være overflødig. Dersom du skal anskaffe brukte kjøretøy, kan det være smart å understreke at kjøretøyene minimum skal tilfredsstille Euro VI.
Euro- standarden regulerer ikke utslipp av CO2. Hittil har det ikke vært noen standardisert måling av drivstofforbruk og CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. EU-kommisjonen har vedtatt en ny forordning som skal etablere et felles rammeverk for typegodkjenning av CO2- utslipp og drivstofforbruk for tunge kjøretøy. Statens vegvesen gjennomfører en offentlig høring om dette (forslag om endring av bilforskriften §3 for å implementere ny miljøforordning) i 2018.
Biodrivstoff (biodiesel, biogass og bioetanol) som er produsert på en bærekraftig måte, gir lavere klimagassutslipp enn fossile drivstoff. Oppdragsgivere bør derfor vurdere å bruke slike drivstoffkilder på kjøretøyene de anskaffer for å redusere utslippene fra avfallsinnsamlingen. Ved å anskaffe et kjøretøy med gassmotor, muliggjør du kjøring med biogass, mens du ved å anskaffe en dieselmotor, muliggjør kjøring med andre biodrivstoff.
Spydspiss
- Teknisk spesifikasjon (Kravspesifikasjon)
Hovedformål:
Hovedformålet er å redusere luftforurensing og klimagassutslipp, samt støy fra kjøretøy.
Kravformulering:
Kjøretøy skal ha nullutslippsteknologi (Elektrisitet/Hydrogen).
Dokumentasjon av kravet:
Egenerklæring som bekrefter at kjøretøy har nullutslippsteknologi.
Informasjon om kravet:
Kjøretøy med nullutslippsteknologi bidrar i størst grad til redusert klimagassutslipp og luftforurensning fra transport.
Dersom man stiller krav til nullutslippsteknologi bør det gis tilstrekkelig tid til å få kjøretøyene på plass før oppstart av kontrakt, ettersom slike biler per i dag tar lengre tid å levere.
Våren 2018 er det registrert minimum tre elektriske renovasjonskjøretøy for drift i Norge.
Elektriske kjøretøy er stillegående, og reduserer dermed også støy fra transporten.
Relaterte lenker:
Støttende dokumenter
- Miljødirektoratets sider om biodrivstoff
- Forordning (EF) nr. 595/2009 med senere endringer (artikkel 8) om krav om Euro VI på nyregistrering av tunge kjøretøy.
- Forslag om endring av bilforskriften §3 for å implementere ny miljøforordning
- Oversikt utslipp euro-standarder
- Oversikt over fyllestasjoner for biogass i Norge og Norden