Energiforbruk
- Varebil
- Energiforbruk
Avansert
- Tildelingskriterier
Hovedformål:
Dette kriteriet premierer kjøretøy med lavt energiforbruk og dermed et lavere drivstofforbruk. Samtidig motiverer det til innovasjon av mer energieffektive kjøretøy.
Hovedformålet med miljøkriteriet er å premiere kjøretøy med lavt energiforbruk.
Formulering av tildelingskriteriet:
Tilbudte varebiler gis poeng etter en skala fra 0 – 10 der 10 poeng er best og gis til tilbudet med lavest energiforbruk.
Vurderingen baseres på følgende elementer:
- Energiforbruk (elbiler)
- Drivstoffets energiinnhold (hydrogen-, diesel-, bensin-, biogassbiler)
Dokumentasjon av tildelingskriteriet:
Energiforbruk vil bli vurdert basert på informasjonen som ligger i Statens vegvesens «Nybilvelger».
Informasjon om tildelingskriteriet:
Dette tildelingskriteriet bør brukes i kombinasjon med krav til CO2- eller NOx-utslipp. Slik forsikrer du at tilbudene møter en minimumsstandard.
Tildelingskriteriet for energiforbruk fungerer som en metode for å premiere tilbud med lavere utslipp. De tilbudte personbilene vil bli vektet i forhold til tilbudt volum.
Beregningsmetode:
Energiforbruk (kWh/100km):
- Elbil = energiforbruk
- Hydrogenbil = hydrogenforbruk *drivstoffets energiinnhold
- Ladbare hybridbiler = drivstofforbruk *drivstoffets energiinnhold + energiforbruk (el)
- Fossildrevne biler = drivstofforbruk * drivstoffets energiinnhold
Drivstoffets energiinnhold:
- Hydrogen: 3,5 kWh/m3 eller 39,7 kWh/kg
- Diesel: 10,8 kWh/l eller 12,5 kWh/kg
- Bensin: 8,8 kWh/l eller 12 kWh/kg
- Naturgass: 10,3 kWh/m3 eller 13,0 kWh/kg
Eksempel
Behov: 7 nullutslippsbiler + 3 biler med firehjulstrekk
- Tilbud A: 7 elbiler + 1 bensinbil + 2 dieselbiler
- Tilbud B: 7 elbiler + 3 dieselbiler
Energiforbruk :
- Tilbud A: 7*1,7 + 1*5,54 + 2 * 5,94 = 29,32
- Tilbud B: 7*1,7 + 3*5,94 = 28,67
Resultat:
- Tilbud B oppnår 10 poeng.
Husk at krav og kriterier må følges opp. Veiledning finner du på Difis hjemmesider under "Kontraktsoppfølging".
Spydspiss
- Tildelingskriterier
Hovedformål:
Dette kriteriet premierer kjøretøy med lavt energiforbruk og dermed et lavere drivstofforbruk. Samtidig motiverer det til innovasjon av mer energieffektive kjøretøy.
Hovedformålet med miljøkriteriet er å premiere kjøretøy med lavt energiforbruk.
Formulering av tildelingskriteriet:
Tilbudte varebiler gis poeng etter en skala fra 0 – 10 der 10 poeng er best og gis til tilbudet med lavest energiforbruk.
Vurderingen baseres på følgende elementer:
- Energiforbruk (elbiler)
- Drivstoffets energiinnhold (hydrogen-, diesel-, bensin-, biogassbiler)
Dokumentasjon av tildelingskriteriet:
Energiforbruk vil bli vurdert basert på informasjonen som ligger i Statens vegvesens «Nybilvelger».
Informasjon om tildelingskriteriet:
Dette tildelingskriteriet bør brukes i kombinasjon med krav til CO2- eller NOx-utslipp. Slik forsikrer du at tilbudene møter en minimumsstandard.
Tildelingskriteriet for energiforbruk fungerer som en metode for å premiere tilbud med lavere utslipp. De tilbudte personbilene vil bli vektet i forhold til tilbudt volum.
Beregningsmetode:
Energiforbruk (kWh/100km):
- Elbil = energiforbruk
- Hydrogenbil = hydrogenforbruk *drivstoffets energiinnhold
- Ladbare hybridbiler = drivstofforbruk *drivstoffets energiinnhold + energiforbruk (el)
- Fossildrevne biler = drivstofforbruk * drivstoffets energiinnhold
Drivstoffets energiinnhold:
- Hydrogen: 3,5 kWh/m3 eller 39,7 kWh/kg.
- Diesel: 10,8 kWh/l eller 12,5 kWh/kg.
- Bensin: 8,8 kWh/l eller 12 kWh/kg.
- Naturgass: 10,3 kWh/m3 eller 13,0 kWh/kg.
Eksempel
Behov: 7 nullutslippsbiler + 3 biler med firehjulstrekk
- Tilbud A: 7 elbiler + 1 bensinbil + 2 dieselbiler
- Tilbud B: 7 elbiler + 3 dieselbiler
Energiforbruk :
- Tilbud A: 7*1,7 + 1*5,54 + 2 * 5,94 = 29,32
- Tilbud B: 7*1,7 + 3*5,94 = 28,67
Resultat:
- Tilbud B oppnår 10 poeng.
Husk at krav og kriterier må følges opp. Veiledning finner du på Difis hjemmesider under "Kontraktsoppfølging".
Relaterte lenker:
Støttende dokument
- Bruk Vegvesenets verktøy «Nybilvelgeren» for å se en liste over hvilke bilmodeller som oppfyller kravet
- TØI (2014) «Transport og Klima, funn og fakta om transportens klimapåvirkning», s. 32
- Beregning av drivstoffets energiinnhold for energibærere
- Oversikt over ladestasjoner for elbiler i Norge
- Oversikt over fyllestasjoner for biogass i Norge og Norde
- Oversikt over fyllestasjoner for hydrogen i Norge
- Difis effektmåler
- Veiledning for kontraktsoppfølging