Motorstøy fra kjøretøy
- Varebil
- Støy
Basis
- Tildelingskriterier
Hovedformål:
Hovedformålet med miljøkriteriet er å redusere motorstøy fra kjøretøy i tettbygde strøk med lav fartsgrense og dermed bidra til et bedre bomiljø.
Formulering av tildelingskriteriet:
Tilbudte varebiler som har et støynivå lavere enn 72 dB(A) gis poeng etter en skala fra 0 – 10 der 10 poeng er best.
Dokumentasjon av tildelingskriteriet:
Tilbyder kan dokumentere støynivå per bilmodell slik den er oppgitt i EU typegodkjenning. Informasjonen som skal oppgis står under “Test results», «Sound level of moving vehicle: dB(A)».
Informasjon om tildelingskriteriet:
I 2017 var 98% av førstegangsregistrerte varebiler over 1900 kg. Derfor vurderes alle N1-klasser under ett. Dette betyr imidlertid at for de tyngste varebilene vil basiskravet være mest relevant, mens avansert er mer relevant for lettere varebiler.
Bilforskriftens vedlegg 1 angir maksimumsnivå for tillat støy avhengig forholdet mellom kjøretøyets effekt og vekt. Lovkravet er basert på EU 540/2014 of the sound level of motor vehicles and of replacement silencing systems, Annex III.
Vekting av kriteriet må vurderes opp mot virksomhetens overordnede klima- og miljømål. Det er viktig at innkjøper setter 72 dB(A) som krav.
Difis effektmåler kan brukes til å vise klima- og miljøeffekten av valgt krav og kriterium sammenlignet med et gitt referansescenario.
Husk at krav og kriterier må følges opp. Veiledning finner du på Difis hjemmesider under "Kontraktsoppfølging".
Avansert
- Tildelingskriterier
Hovedformål:
Hovedformålet med miljøkriteriet er å redusere motorstøy fra kjøretøy i tettbygde strøk med lav fartsgrense og dermed bidra til et bedre bomiljø.
Formulering av tildelingskriteriet:
Tilbudte varebiler som har et støynivå lavere enn 74 dB(A) gis poeng etter en skala fra 0 – 10 der 10 poeng er best.
Dokumentasjon av tildelingskriteriet:
Tilbyder kan dokumentere støynivå per bilmodell slik den er oppgitt i EU typegodkjenning. Informasjonen som skal oppgis står under “Test results», «Sound level of moving vehicle: dB(A)».
Informasjon om tildelingskriteriet:
I 2017 var 98% av førstegangsregistrerte varebiler over 1900 kg. Derfor vurderes alle N1-klasser under ett. Dette betyr imidlertid at for de tyngste varebilene vil basiskravet være mest relevant, mens avansert er mer relevant for lettere varebiler.
Bilforskriftens vedlegg 1 angir maksimumsnivå for tillat støy avhengig forholdet mellom kjøretøyets effekt og vekt. Lovkravet er basert på EU 540/2014 of the sound level of motor vehicles and of replacement silencing systems, Annex III.
Vekting av kriteriet må vurderes opp mot virksomhetens overordnede klima- og miljømål. Det er viktig at innkjøper setter 74 dB(A) som krav.
Difis effektmåler kan brukes til å vise klima- og miljøeffekten av valgt krav og kriterium sammenlignet med et gitt referansescenario.
Husk at krav og kriterier må følges opp. Veiledning finner du på Difis hjemmesider under "Kontraktsoppfølging".
Relaterte lenker:
Supporting documents
- Regulation on vehicle and trailer approval (Vehicle Regulation), Annex 1
- EU Regulation 540/2014 of the sound level of motor vehicles and of replacement silencing systems, Annex III
- Overview of charging stations for electric cars in Norway
- Overview of filling stations for biogas in Norway and the Nordic region
- Overview of filling stations for hydrogen in Norway
- Difi's environmental calculator for local climate and environmental objectives (in Norwegian)
- Guidance of contract follow-up (in Norwegian)