Utslipp fra kjøretøy
- Tjenester
- Motorteknologi og drivstoff
Basis
- Teknisk spesifikasjon (Kravspesifikasjon)
Hovedformål:
Hovedformålet er å redusere luftforurensing fra kjøretøy.
Kravformulering:
Kjøretøyene som skal brukes i tjenesten skal minimum tilfredsstille Euro VI standard.
Kjøretøy med nullutslippsteknologi tilfredsstiller Euro VI.
Dokumentasjon av kravet:
Egenerklæring som bekrefter at kravet vil innfris.
Informasjon om kravet:
Ved å vise til en teknologinøytral standard, som Euro-standarden, stiller man krav til hvor mye luftforurensing man maksimum tillater, samtidig som man åpner for flere løsningsalternativer.
Tunge kjøretøy som er førstegangsregistrert i Norge etter 31. desember 2013 må tilfredsstille Euro VI-standarden (se Forordning (EF) nr. 595/2009 under «relaterte lenker»). Kjøretøy som er registrert før denne datoen kan ha en lavere Euro-standard og det er derfor smart å utelukke disse kjøretøyene ved å stille krav til minimum Euro VI-kjøretøy.
Euro- standarden regulerer ikke utslipp av CO2. Hittil har det ikke vært noen standardisert måling av drivstofforbruk og CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. EU-kommisjonen har vedtatt en ny forordning som skal etablere et felles rammeverk for typegodkjenning av CO2- utslipp og drivstofforbruk for tunge kjøretøy. Statens vegvesen gjennomfører i 2018 en offentlig høring om dette (se forslag om endring av bilforskriften §3 for å implementere ny miljøforordning, under «relaterte lenker»).
Det kan være lurt å kontraktfeste at oppdragsgiver skal kunne kontrollere vognkort på forespørsel, slik at man har mulighet til å kontrollere om kjøretøyene som benyttes i kontrakten er i tråd med hva som ble tilbudt.
Biodrivstoff (biodiesel, biogass og bioetanol) som er produsert på en bærekraftig måte, gir lavere klimagassutslipp enn fossile drivstoff. Ved å kombinere dette kravet med tildelingskriteriet Utslipp fra kjøretøy, hvor man kan premiere biodrivstoff (og andre motorteknologier), vil anskaffelsen oppnå et avansert nivå.
Anskaffelse av eldre kjøretøy behandles ikke i dette kriteriesettet.
Nyttig å kombinere med
- Tildelingskriteriet Utslipp fra kjøretøy (avansert nivå)
Avansert
- Teknisk spesifikasjon (Kravspesifikasjon)
Hovedformål:
Hovedformålet er å redusere luftforurensing og klimagassutslipp fra kjøretøy.
Kravformulering:
Kjøretøyene som skal brukes i tjenesten skal tilfredsstille Euro VI standard for gassmotor for kjøring med biogass.
Dokumentasjon av kravet:
Egenerklæring som bekrefter at kravet vil innfris.
Informasjon om kravet:
Ved å vise til en teknologinøytral standard, som Euro-standarden, stiller man krav til hvor mye luftforurensing man maksimum tillater, samtidig som man åpner for flere løsningsalternativer. Kravet kan også stilles til enkelte av kjøretøyene i en flåte.
Tunge kjøretøy som er førstegangsregistrert i Norge etter 31. desember 2013 må tilfredsstille Euro VI-standarden (se Forordning (EF) nr. 595/2009 under «relaterte lenker»). Kjøretøy som er registrert før denne datoen kan ha en lavere Euro-standard og det er derfor smart å utelukke disse kjøretøyene ved å stille krav til minimum Euro VI-kjøretøy.
Euro- standarden regulerer ikke utslipp av CO2. Hittil har det ikke vært noen standardisert måling av drivstofforbruk og CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. EU-kommisjonen har vedtatt en ny forordning som skal etablere et felles rammeverk for typegodkjenning av CO2- utslipp og drivstofforbruk for tunge kjøretøy. Statens vegvesen gjennomfører i 2018 en offentlig høring om dette (se forslag om endring av bilforskriften §3 for å implementere ny miljøforordning, under «relaterte lenker»).
Dersom oppdragsgiver ønsker å åpne for at det kan innfases nye kjøretøy underveis i kontrakten (for eksempel i tilfeller der det er lang leveringstid på kjøretøy), skal man sette tidsfrist for når kravene til kjøretøyene skal være overholdt.
Ca. 50 % av nyregistrerte renovasjonsbiler i Norge i 2017 (65 kjøretøy) hadde gassmotor jf. statistikk fra Opplysningskontoret for veitransport. Veksten i anskaffelser av kjøretøy med gassmotor sammenfaller med utbygging av flere biogassanlegg i Norge. Likevel viser det seg vanskelig å finne informasjon om hvordan bruk av biogass versus naturgass fordeler seg på disse renovasjonsbilene.
Det kan være lurt å kontraktfeste at oppdragsgiver skal kunne kontrollere vognkort eller drivstoff på forespørsel, slik at man har mulighet til å kontrollere om kjøretøyene som benyttes i kontrakten er i tråd med hva som ble tilbudt.
Kravet kan kombineres med tildelingskriteriet Utslipp fra kjøretøy, dersom man ønsker å ha mulighet til å premiere kjøretøy med nullutslippsteknologi.
Anskaffelse av eldre kjøretøy behandles ikke i dette kriteriesettet.
Nyttig å kombinere med
- Tildelingskriteriet Utslipp fra kjøretøy
- Kontraktsvilkåret Tilgjengelighet av drivstoff
Spydspiss
- Teknisk spesifikasjon (Kravspesifikasjon)
Hovedformål:
Hovedformålet er å redusere luftforurensing og klimagassutslipp fra kjøretøy, samt å redusere støy fra kjøretøyet.
Kravformulering:
X antall / andel kjøretøy som skal brukes i tjenesten skal ha nullutslippsteknologi (Elektrisitet/Hydrogen).
Dokumentasjon av kravet:
Egenerklæring som bekrefter at kravet vil innfris.
Informasjon om kravet:
Kjøretøy med nullutslippsteknologi er den type kjøretøy som i størst grad reduserer klimagassutslipp og miljøpåvirkning fra transport.
Våren 2018 var det registrert minimum tre elektriske renovasjonskjøretøy for drift i Norge.
Dersom man stiller krav til renovasjonsbiler med nullutslippsteknologi bør det settes av tilstrekkelig med tid før oppstart av kontrakt, slik at leverandøren rekker å få kjøretøyene på plass, ettersom slike kjøretøy per i dag tar lengre tid å levere.
Anskaffelse av eldre kjøretøy behandles ikke i dette kriteriesettet, men dersom oppdragsgiver ønsker å åpne for at det kan innfases nye kjøretøy underveis i kontrakten (for eksempel i tilfeller der det er lang leveringstid på kjøretøy), kan man åpne opp for at leverandør kan bruke kjøretøy med eldre Euro-standarder i mellomtiden. Dette gjelder spesielt om alternativet er å måtte anskaffe nye kjøretøy for en kort fase. I så tilfelle skal oppdragsgiver sette tidsfrist for når kravene til de nye kjøretøyene skal være overholdt.
Det kan være lurt å kontraktfeste at oppdragsgiver skal kunne kontrollere vognkort på forespørsel, slik at man har mulighet til å kontrollere om kjøretøyene som benyttes i kontrakten er i tråd med hva som ble tilbudt.
Nyttig å kombinere med
- Tildelingskriteriet Utslipp fra kjøretøy
- Kontraktsvilkåret Tilgjengelighet av drivstoff