Utslipp fra kjøretøy
- Avfall fra tjenesteytende virksomhet
- Motorteknologi og drivstoff
Avansert
- Teknisk spesifikasjon (Kravspesifikasjon)
Hovedformål:
Hovedformålet er å redusere luftforurensing fra kjøretøy.
Kravformulering:
Kjøretøyene som skal brukes i kontrakten skal minimum tilfredsstille Euro V standard.
Min. X % av hentinger på kontrakten skal utføres av kjøretøy som minimum tilfredsstiller Euro VI-standardens krav til utslipp.
Kjøretøy med nullutslippsteknologi tilfredsstiller Euro-kravet.
Dokumentasjon av kravet:
Utfylling av vedlagt tabell.
Euro VI | EURO V | TOTAL | |
---|---|---|---|
Andel hentinger | Eks. 40% | Eks. 60% | 100% |
Antall kjøretøy | Eks. 16 kjøretøy | Eks. 24 kjøretøy | Eks. 40 kjøretøy |
Informasjon om kravet:
Ved å vise til en teknologinøytral standard, som Euro-standarden, stiller man krav til hvor mye luftforurensing man maksimum tillater, samtidig som man åpner for flere løsningsalternativer.
Tunge kjøretøy som er førstegangsregistrert i Norge etter 31. desember 2013 må tilfredsstille Euro VI-standarden (se Forordning (EF) nr. 595/2009 under «relaterte lenker»). Mange leverandører av avfallsinnsamling for tjenesteytende næring har imidlertid innslag av eldre kjøretøy i sine flåter. Det kan derfor være lurt å stille et minimumskrav til hvilken Euro-standard det er lov å tilby i kontrakten. Gjennom markedsundersøkelser vil oppdragsgiver få innsikt i hva markedet er i stand til å levere. Gjennom leverandørdialog eller ved å legge ut konkurransen som veiledende kunngjøring kan oppdragsgiver få nyttige innspill til kravet.
Motorteknologi med Euro V-standard kom på markedet i 2008. De har vesentlig høyere utslipp av NOx enn Euro VI-kjøretøyene, som ble lansert i 2013. Euro V-kjøretøy har på sin side lavere utslipp av NOx enn Euro IV-kjøretøy (lansert i 2005). I denne kravspesifikasjonen fokuserer vi på å minimere luftforurensing, og vi foreslår derfor at tjenesten skal utføres med minimum Euro V standard.
Ved å gjøre en markedsundersøkelse kan du finne ut hva som kan tilbys blant leverandører som er relevante for ditt marked og hvor ambisiøs du ønsker å være i dine krav.
Euro-krav regulerer utslipp av primært NOx og partikler, men ikke utslipp av CO2. Hittil har det ikke vært noen standardisert måling av drivstofforbruk og CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. EU-kommisjonen har vedtatt en ny forordning som skal etablere et felles rammeverk for typegodkjenning av CO2- utslipp og drivstofforbruk for tunge kjøretøy. Statens vegvesen gjennomfører i 2018 en offentlig høring om dette (forslag om endring av bilforskriften §3 for å implementere ny miljøforordning) i 2018.
Nyttig å kombinere med
- Utslipp fra kjøretøy (Tildelingskriterium)
- Klima- og miljørapportering (Kontraktsvilkår)