Innsamling av husholdningsavfall er i dette kriteriesettet definert som transporten av avfall fra hentepunkt (husstand) til omlasting / sortering. Dette gjøres gjerne som én anskaffelse (mens transport til behandling og behandling er en egen anskaffelse).
Vi har inndelt kriteriesettet i to underkategorier:
- Kjøretøy: For oppdragsgivere som skal anskaffe kjøretøy for avfallsinnsamling.
- Tjenester: For oppdragsgivere som skal anskaffe avfallsinnsamlingstjenester.
Det er viktig å understreke at kriteriesettet er veiledende, og det er ment å supplere oppdragsgiverens innkjøpsfaglige skjønn. Gjennom markedsundersøkelser vil oppdragsgiver få innsikt i hva markedet er i stand til å levere. Gjennom leverandørdialog kan oppdragsgiver få innspill av markedet mht. hvilket ambisjonsnivå man kan legge seg på. Oppdragsgiver kan da stille tydelige minstekrav til miljøegenskaper med utgangspunkt i markedskunnskapen. Dersom oppdragsgiver har et behov som ikke kan dekkes med dagens løsninger kan man vurdere anskaffelsesprosedyrer som tilrettelegger for innovasjon. Sist, men ikke minst er det viktig å tilrettelegge for god kontraktsoppfølging.